Prijs

Op aanvraag

Bestemming(en):

Reisverslag Portugal Algarve

‘Bom dia’, zin om even alles los te laten en te genieten van de Zuid-Portugese zeebries? Top! Ik neem u graag mee in mijn eigen reiservaring. December was ideaal om te ontsnappen aan onze frisse winter. Lees zeker verder, wie weet gaat u dan binnenkort ook op rondreis doorheen de Algarve.

Categorie

Deel dit bericht

In 't kort

8-DAAGSE FLY & DRIVE DOORHEEN DE PORTUGESE ALGARVE
Majestueuze kliffen
Adembenemende landschappen
Heerlijke petiscos

dag 1: Brussel – Faro – Sagres

Het is eindelijk zo ver! Onze rechtstreekse vlucht vertrekt richting Faro. Na aankomst pikken we onze huurwagen op vlakbij de luchthaven. Zalig, die eerste Portugese indrukken tijdens een rit van 115 km naar Sagres. Bij aankomst straalt het Memmo Baleeira hotel, onze verblijfplaats voor de komende 2 nachten, meteen rust uit. Frisse zeewind, prachtig zeezicht vanop het balkon, binnen- en buitenzwembad, … Fantastisch! De zon is ook van de partij, al moet ik toegeven dat het nogal fris is om een duik te nemen in het buitenzwembad of de zee. Ook al was ik nog nooit eerder in Sagres, het voelt precies als thuiskomen. Geen massatoerisme hier, het aimabele stadje Faro staat bekend om de vele windsurfers, pasteleria’s, verse vis en veel zonnige dagen. Tijdens een wandeling doorheen de kleine stad, komen we terecht in Dromedário Bistro Bar. Gezellig, lekkere cocktails en vriendelijke bediening.

dag 2: Sagres

Met een laagje meer aan kunnen we buiten in het zonnetje genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet, heerlijk! Vandaag willen we de ruige kust gaan verkennen. Op weg naar het meest zuidwestelijke punt van Europa, maken we een stop om het fort van Santo António de Belixe te bezoeken. We rijden een half uurtje verder naar Praia da Bordeira, het perfecte strand voor surfers en natuurliefhebbers. Vanop de houten wandelpaden is er een adembenemend uitzicht over de Atlantische Oceaan waar we het water horen kletsen tegen de ruige kliffen en tal van surfers kunnen bewonderen. We houden ervan lokale dorpjes te bezoeken en komen zo terecht in Microbar, een gezellige bistro bar. Naast dit lekkere restaurantje tref je hier vooral lokale bevolking en surfers aan. We sluiten de dag af met de zonsondergang vanop Cabo de São Vicente, het meest zuidwestelijke punt van Europa. Om stil van te worden…

Dag 3 : Sagres – Lagos

Na een verfrissend ochtendduikje in het buitenzwembad, rijden we 35 kilomter oostwaarts naar onze volgende verblijfplaats in Lagos: Vila Galé. Traditionele Portugese azulejo’s en andere keramiekstukken vind ik prachtig. Het is een must om onderweg even binnen te springen bij Ceramica Paraiso, een paradijs voor liefhebbers. In het luxe 4-sterrenresort kunnen we meteen ontspannen in het Satsanga Spa & Wellnesscentrum met sauna,zwembad , stoombad en massageruimte. Het zandstrand Meia ligt meteen aan het hotel, ideaal voor een verfrissende strandwandeling. Wanneer de avond valt, gaan we op stap in het centrum van Lagos. We komen er terecht in Barbosa Bar & Kitchen, waar we de ‘chorizo al infierno’ proberen, een typisch Portugees recept.

Dag 4 : Lagos

’s Morgens genieten we van het ontbijtbuffet en trekken opnieuw de stad in. In de Mercado Municipal da Avenida de Lagos zijn we nog net op tijd om de verse vis te spotten. De Algarve is één van de beste plekken ter wereld voor de sinaasappelproductie en ook hier merken we dat! Na een maaltijd of gewoon als tussendoortje een pastel de nata, heerlijk. We kuieren verder doorheen de smalle straatjes met leuke winkeltjes en prachtige oude gebouwen. Na het stadsbezoek rijden we verder zuidwaarts naar Ponta da Piedade, een stukje kust vol met rotsformaties, kliffen en grotten. Waar we kunnen, klimmen we wat verder op de rotsen, precies een schilderijtje! Voor we terug naar het hotel rijden, bezoeken we Portimão, de sardientjeshoofdstad van de Algarve.

dag 5: Lagos – Olhão/Pechão

Onze volgende verblijfplaats bevindt zich middenin de natuur, 95 kilometer rijden vanaf Lagos. Onderweg stoppen we in Silves om het kasteel te bezoeken en maken we een wandeling in het kleurrijke vissersdorp Albufeira. Via grindwegen, een echt off-road stukje op het einde, komen we uiteindelijk terecht in Pechão. Het landelijke hotel Quinta dos Poetas straalt meteen een warme en familiale sfeer uit. Het buitenzwembad is er in deze periode van het jaar voor durvers. De zonsondergang is hier prachtig!

Dag 6: Olhão/Pechão

Na het ontbijt op het buitenterras, rijden we naar Olhão, de grootste en belangrijkste vissershaven van de Algarve. De overwelmende geur van verse vis in de Mercado vertelt genoeg. Hier liggen prachtige stukken te koop! Het is zoals gezegd wordt ‘een dag zonder schoenen’: slenteren doorheen de dorpjes, voetjes in de zee, aperitiefje op een terras, dessertje bij een lokale pastelería, … Het hotel heeft een mooie tuin met croquet velden. Nog nooit eerder gespeeld, maar meteen leuk om uit te proberen!

Dag 7: Olhão/Pechão

Het sfeervolle, kleine en knusse dorpje Olhão ligt midden in het Formosa natuurpark. Ideaal om hier een boottocht te maken. We maken een rondvaart met gids en zetten voet aan wal op een van de vijf eilanden. Op aanraden van de gids, proeven we er lokale visgerechten. Supervers! Onze laatste Portugese avond brengen we door in Faro, 11 kilometer verderop. Na een aperitief in een rooftopbar en opnieuw een prachtige zonsondergang, dineren we in 8 Tapas. Heerlijk om de laatste avond af e sluiten!

dag 8: Olhão/Pechão – Faro – Brussel

Voor we onze auto definitief inleveren brengen we nog een bezoek aan het sfeervolle Loulé. Het dorp staat vooral bekend om zijn grote overdekte markthalen en de populaire weekmarkt op zaterdag. Van verderaf viel meteen een zeer uniek gebouw op. Uit nieuwsgierigheid rijden we er heen en brengen we een bezoek aan Santuario de Nuestra Señora de la Piedad. Na het bezoek aan Loulé is het tijd om onze auto in te leveren, waarna onze vlucht huiswaarts vertrekt.

De Algarve laat herinneringen na om te blijven koesteren. Zin om zelf ondergedompeld te worden in de Zuid-Portugese cultuur? Contacteer ons!

Foto's

Nog meer reizen? Lees ook deze berichten.