Prijs
Data
Bestemming(en):
Ontdek het witte continent op de meest authentieke manier. Aan boord van een klein expeditieschip verken je het Antarctisch Schiereiland en spot je walvissen, krabbeneters en pinguïns. Met de zodiac vaar je langs enorme ijsbergen en gletsjers.
Categorie
Reisaanbieder
Deel dit bericht
Antarctica overtreft alle verwachtingen. Als een oneindig klein stipje dwaalt u er rond in een grenzeloos en overweldigend decor dat niemand kan beheersen. IJs, wind, fauna en flora bepalen waar u stapt of stopt. En dat maakt het net zo bijzonder. Zo groots. Zo fascinerend. U wil het vastleggen en delen. Maar beelden en woorden volstaan niet. Antarctica laat zich niet vangen in een plaatje. Elke trip naar de Zuidpool is een combinatie van gebeurtenissen, omstandigheden en ervaringen. Het is een voorrecht om hier als mens te kunnen zijn.
Ons Antarctica-avontuur start op Brussels Airport met een vlucht naar Madrid. Aansluitend volgt een intercontinentale vlucht naar Buenos Aires.
Afhankelijk van de vlucht naar Ushuaia wordt een kort bezoek aan Buenos Aires ingelast. Na aankomst in Ushuaia pikken we de bagage op en volgt de transfer naar het hotel voor een hotelovernachting. Zo kan u even recupereren na de lange vlucht.
De dag start met een korte ceremonie aan het standbeeld van Adrien De Gerlache in Ushuaia, gevolgd door een bezoek aan het Maritiem Museum voor een dosis geschiedenis, originele artefacten en schaalmodellen. ‘s Middags is er tijd voor shopping en een vrije lunch. Tip: ga voor een heerlijke portie King Crab in een van de talrijke restaurantjes. Omstreeks 16u schepen we in aan boord van de MV Sea Spirit en worden we verwelkomd door haar bemanning.
‘s Avonds varen we het mooie Beagle Kanaal uit. Vanaf het schip zien we groepjes zeeleeuwen, aalscholvers en albatrossen. De dag wordt afgesloten met de Captain’s Welcome Cocktail.
Via de Drake Passage maken we de 800km lange oversteek naar het Antarctisch Schiereiland. Deze zee-engte vormt de kortste oversteek naar Antarctica. Tijdens de oversteek kan u zowel een ‘Drake Shake’ (ruwe zee) als een ‘Drake Lake’ (rustige wateren) ervaren of iets ertussenin. Afhankelijk van de weersomstandigheden duurt de overtocht zo’n 40u.
Afhankelijk van de weersomstandigheden duurt de overtocht tussen de 30 en 50u.
Terwijl we door de Drake Passage varen, worden er lezingen voorzien door de poolspecialisten aan boord. Thema’s zoals Antarctische dieren en de geschiedenis van het continent komen aan bod. Even verzamelen geblazen voor de verplichte Safety Briefing.
Reuzenalbatrossen en Noordelijke Reuzenstormvogels volgen even de Sea Spirit om daarna opnieuw achter de golven te verdwijnen. Wanneer de eerste ijsbergen opduiken, groeit de opwinding. De magie van het witte continent wordt voelbaar.
Land in zicht! We bereiken de Zuidelijke Shetlandeilanden, een archipel met 11 grote en meerdere kleinere bergachtige eilanden. De sikkelvormige landtong ligt gevangen tussen de Livingston en Greenwich Eilanden. We maken een eerste zodiaclanding op Half Moon Eiland. Het eiland vormt de natuurlijke habitat van een kolonie kinbandpinguïns.
Ontdekking van de Gerlachestraat met talrijke landingen op ‘Belgische locaties’. Tijdens de Belgica-expeditie werd deze 200km lange zeestraat ontdekt. Veel van de nieuw ontdekte eilanden, kapen, gebergten, baaien en kanalen kregen Belgische en Vlaamse namen toebedeeld: Gent Eiland, Antwerpen Eiland, Brabant Eiland, Luik Eiland, Vlaanderen Baai of Solvay Bergen. Het gebied staat bekend om zijn indrukwekkende natuur met tal van gletsjers, steile gebergten, prachtige kanalen, toegankelijke eilanden en wateren met een rijk dierenleven.
Uiteraard varen we door het Lemaire-kanaal met zijn adembenemende panorama’s en bezoeken we enkele wetenschappelijke basissen die u inzicht geven in hun dagelijkse werking op het witte continent. Het kanaal is 1.600m breed en 150m diep. Goed voor 11km wispelturig water tussen Booth Eiland en het vasteland. Kaap Renard, het baken aan bakboord, markeert de toegang. Deze basalten tweelingpiek wordt op menig navigatiekaart als Una’s Tits vermeld. Het gebied wordt ook ‘Kodak Gap’ genoemd omwille van zijn fotogenieke karakter. U treft hier diverse zeezoogdieren aan zoals dwergvinvissen, zeeluipaarden, krabbeneters,…
De verzonken vulkaankrater op Deception Island bood de perfecte beschutting voor – in die volgorde – een haven, een walvisstation, wetenschappelijke basissen en de filmploeg van David Attenborough die hier begin jaren ’90 de grootste kinbandpinguïnkolonie ter wereld kwam filmen voor de BBC-documentaire ‘Life in the Freezer‘. Niet te geloven dat hier 20 jaar lang (1910-1931) tienduizenden walvissen werden afgeslacht en verwerkt tot olie.
Walvisolie was begin 20ste eeuw een kostbaar goedje en werd gebruikt als brandstof voor verlichting of als grondstof voor margarine. Het was ook gegeerd door Zwitserse horlogemakers. De olie behoudt immers ook zijn smerende eigenschappen bij vrieskoude. Vandaag de dag is Whalers Bay een groot openluchtmuseum waarin artefacten van de walvisindustrie verspreid liggen op of onder de metersdikke aslaag. Vooral de ruïnes van houten hutten en verlaten traanstokerijen spreken tot de verbeelding. Veertig jaar geleden liet de vulkaan de laatste keer van zich horen.
Het eiland Goudier was ooit een veilige haven voor walvisjagers, Britse spionnen en wetenschappers. Vandaag is Port Lockroy een uitstalraam voor the UK Antarctic Heritage Trust, dat het Britse erfgoed op het Antarctisch schiereiland voor verder verval behoedt.
Naast het museum dat de authentieke sfeer van de Britse basis uit de jaren ’50 ademt, vindt u er ook het meest zuidelijke postkantoor ter wereld en een goedgevulde souvenirshop.
Antarctica kent geen autochtone bevolking met uitzondering van de bemanning op de wetenschappelijke basissen. We plannen ook een bezoek aan een of meerdere van deze basissen. De Belgische Prinses Elisabethbasis ligt aan de andere kant van de Zuidpool en kan bijgevolg niet bezocht worden.
Almirante Brown, de Argentijnse basis in Paradise Harbour
De naam Paradise Harbour werd begin 20ste eeuw gebruikt door de walvisvaarders die in de omgeving opereerden. Ze waren onder de indruk van de paradijselijke omgeving gedomineerd door indrukwekkende ijsbergen en torenhoge bergen die reflecteren in het heldere water. Vandaag hijsen de Argentijnen er elke zomer hun vlag.
Arctowski, de Poolse wetenschappelijke basis is genoemd naar Henryk Arctowski. Een Poolse geoloog/scheikundige die als dank voor zijn deelname aan de Belgica-expeditie o.l.v. Adrien de Gerlache, een schiereiland naar hem kreeg vernoemd in de buurt van Wilhelmina Baai. De Maagd Maria in een kapelletje gebeeldhouwd uit walvisbot waakt er nu over de moderne helden. Niet een militair hier, maar 30 wetenschappers die er onderzoek doen in de meest uiteenlopende disciplines.
González Videla Station, op het Chileense Waterboat Point met het witte weerstationnetje. Hier heeft iemand de hardste job op heel Antarctica. Om de 3u, 24/7 de hele zomer lang, moet steeds dezelfde man de data noteren. Net buiten de basis liggen de overblijfselen van de hut van een Britse expeditie. Bagshaw en Lester brachten er de winter van 1922 door in hun achtergelaten boot die ze tot hut verbouwden.
Regelmatig wordt de route het moment zelf nog aangepast volgens de weers- en ijsomstandigheden of volgens de bezienswaardigheden. Wanneer we onderweg iets uniek opmerken, aarzelen we niet om de reisroute aan te passen indien mogelijk.
Overstreek van het Antarctisch schiereiland via de Drake Passage
Aankomst in Ushuaia, rond de middag terugvlucht naar Buenos Aires en nachtvlucht naar Brussel via Madrid. Na het ontschepen in Ushuaia wordt een transfer naar de luchthaven voorzien voor de binnenlandse vlucht naar Buenos Aires.
In de late namiddag aankomst in Brussel.
Op basis van een Triple Suite, bezetting twee personen.
Data
Prijs
Meer weten?